YDP Persatuan Kontraktor Kelas F Kuala Lumpur: Help real contractors

T.Kannan and Lau Weng San accompanied me to the Balai Polis Petaling Jaya to lodge a report on the RM600 million scandal.

According to the KL Class F Contractors Association, there were many rent-seeking  “kontraktor broker” out there “cari makan”. Guess how many of these “kontraktor broker” were actually Umno division chiefs.

Malaysiakini has the story…

RM600m ‘bonus’ – genuine Class F contractors please
Muhammad Razif
Dec 13, 06 2:37pm
Adjust font size:
Umno division heads and agencies involved in the distribution of the RM600 million worth of projects to Class F contractors have been told to give the jobs to active contractors and not ‘part-time’ contractors or brokers.Kuala Lumpur Class F Contractors Association head Ahmad Awang said the government should only help genuine contractors.

“At present, there are three categories of Class F contractors, the first consist of genuine contractors, the second ‘part-time’ contractors who hold other jobs and the third, contract brokers who are just ‘sleeping partners’.

“These part-time contractors and brokers who get the projects sell them off to others and make a profit. These are the Alibaba or Alisami contractors,” he told malaysiakini recently.

He was commenting on the decision by the government to allocate an additional RM600 million for Class F contractors which will be distributed via 191 Umno divisions nationwide.

The distribution of about RM3 million for each division will be handled by the respective division heads with the help of the district office and Public Works Department (PWD).

The works which can be given to Class F contractors include road repairs, fixing of drains, painting jobs and so forth. Each project should not exceed RM20,000.

Monitor the contractors 

According to Ahmad Awang, the existence of part-time contractors and brokers is not an empty allegation as this problem has also been acknowledged by the Construction Industry Development Board (CIDB) and Works Minister S Samy Vellu.

He said statistics released by CIDB recently showed that only 20,000 of the 32,242 Class F contractors are active while Samy said that only 16,000 are operating full-time.

In view of this, he hoped the Umno division heads will ensure that the list of contractors submitted to the district office and PWD contain the names of only active contractors.

“The division heads should also monitor who receives the projects to ensure that only those who are qualified get them,” he said.

The Class F contractor licence is issued by the Contractors Services Centre (PKK) which comes under the Ministry of Entrepreneur and Co-operative Development.

A PKK officer told malaysiakini that a company, enterprise, co-operative or organisation which is 100 percent bumiputera-owned can apply to be a Class F contractor.

However, he said the government has frozen the issuance of the licence as there are too many Class F contractors in the country at the moment.

Projek RM600 juta: Bantu kontraktor tulen cari makan

Muhammad Razif
Dec 7, 06 3:59pm

Ketua Umno bahagian dan agensi pelaksana yang menguruskan pengagihan projek bernilai RM600 juta untuk kontraktor kelas F diminta memastikan ia hanya diberikan kepada kontraktor yang aktif dan bukannya ‘kontraktor sambilan’ atau broker kontrak sahaja.Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Kelas F Kuala Lumpur, Ahmad Awang berkata, mereka yang perlu dibantu kerajaan ialah kontraktor tulen sepenuh masa yang “cari makan” dengan melaksanakan projek dengan modal dan tenaga sendiri. “Sekarang terdapat tiga kategori kontraktor kelas F – pertama, kontraktor tulen; kedua, kontraktor sambilan yang sudahpun bekerja makan gaji sebagai kakitangan kerajaan, guru atau pekerja swasta tetapi mempunyai lesen kelas F; dan ketiga, broker kontrak yang hanya menjadi ‘sleeping partner’.

“Bagi kontraktor sambilan dan broker ini, apabila dapat kontrak, mereka akan menjualnya kepada orang lain untuk mendapatkan untung atas angin atau komisyen. Mereka inilah kontraktor ‘Alibaba’ atau ‘Alisami’,” katanya ketika dihubungi malaysiakini.

Beliau mengulas keputusan kerajaan baru-baru ini yang menyediakan peruntukan tambahan RM600 juta untuk melaksanakan projek kecil bagi kontraktor kelas F yang akan diagihkan menerusi 191 bahagian Umno di Semenanjung dan
Sabah.

Pengagihan kira-kira RM3 juta bagi setiap Umno bahagian itu akan diuruskan oleh ketua bahagian, dengan agensi pelaksana seperti Pejabat Daerah dan Jabatan Kerja Raya (JKR). Ia membabitkan projek kecil seperi membaiki jalan, menurap, membaiki longkang mengecat bangunan dan sebagainya, tetapi tidak melebihi RM200,000.

Menurut Ahmad lagi, kewujudan kontraktor sambilan atau broker ini bukan satu dakwaan kosong tetapi diakui sendiri oleh Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dan Menteri Kerjaraya, Datuk Seri Samy Vellu.

Katanya, statistik CIDB baru-baru ini mendedahkan hanya kira-kira 20,000 daripada 32,242 kontraktor kelas F yang aktif manakala Samy pula menyatakan kira-kira 16,000 kontraktor sahaja yang beroperasi sepenuh masa.

Senarai kontraktor aktifOleh itu, Ahmad berharap, ketua Umno bahagian memastikan senarai kontraktor yang aktif sahaja yang diserahkan kepada pejabat daerah atau JKR.Di samping itu, katanya, ketua bahagian juga perlu memantau senarai penerima projek tersebut untuk memastikan mereka yang layak sahaja mendapatnya.

Beliau bimbang ada antara projek tersebut jatuh ke tangan pihak yang tidak patut memperolehinya “kerana sudah menjadi lumrah, apabila kerajaan menyediakan peruntukan baru, syarikat atau kontraktor yang tidur selama ini, akan bangun untuk merebutnya.

“Kita berharap ketua bahagian dan pejabat daerah dapat merangka kaedah pengagihan projek yang adil supaya semua pihak dapat menikmati faedah daripada peruntukan tambahan itu,” katanya.

Lesen kontraktor kelas F dikeluarkan oleh Pusat Khidmat Kontraktor (PKK)di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Seorang pegawai PKK menjelaskan, syarikat, perniagaan (enterprise), koperasi atau pertubuhan boleh memohon dan berdaftar sebagai kontraktor kelas F.

Pemohon juga perlu terlebih dahulu didaftarkan di negara ini dengan salah sebuah jabatan berikut – Pendaftar Syarikat, Pendaftar Perniagaan, Jabatan Pembangunan Koperasi dan Lembaga pertubuhan Peladang.

Kepakaran dan pengalamanKatanya, keutamaan pemberian lesen adalah untuk syarikat yang mempunyai kepakaran dan pengalaman dalam bidang-bidang teknikal yang mereka ceburi.
Sesebuah syarikat hanya perlu memiliki modal minima RM10,000 untuk mendapatkan lesen kelas F dan diperbahrui setiap tiga tahun.
Bagaimanapun, katanya, ketika ini pengeluaran lesen kelas F dibekukan kerana jumlahnya terlalu ramai di seluruh negara.

Pembekuan itu berkuatkuasa 8 April lalu hingga tarikh yang akan ditentukan kelak.

Semua kontraktor yang mahu menyertai tender kerajaan dan swasta diwajibkan memiliki lesen kelas A,B,C,D, E atau F dan mendaftar dengan PKK.
Bagi kontraktor kelas A, syarikat atau pertubuhan mesti mepunyai modal berbaayar sekurang-kurangnya RM600,000; kelas B RM400,000; kelas C RM100,000; kelas D RM35,000 dan kelas E RM17,500.

Bagi mendapat lesen kelas F, syarikat, perniagaan, koperasi atau pertubuhan mesti 100 peratus dimiliki oleh bumiputera.

Bagi lesen kelas A, B, C, D, dan E, syarikat boleh dimiliki sepenuhnya oleh bumiputera atau usahasama tempatan atau asing.  

About these ads

115 Responses to “YDP Persatuan Kontraktor Kelas F Kuala Lumpur: Help real contractors”

  1. ANJAR BUDIHARJO Says:

    kami sbg broker ada bnyk proyek2 yg kami tawarkan diantaranya:
    1.pembangunan hotel ubud bali senilai 450m
    2.pembangunan hotel di padang senilai 100m
    3.pembangunan pasar rakyat di jadikan satu dgn mall senilai 500m

  2. heningbening Says:

    projek2 kecil kontraktor kelas f. al hamdulillah lah sekarang ni nak pantau, kalau dulu2 cakap2 saja. sampai saya punya lesen kelas f pun dah mampus, tak dapat projek dan tak mampu nak hidup kan balik.

    kalau nak hidupkan pun kena cari dan tunjuk modal kpd pkk, projek belum tentu dapat. saya harap PR pakatan rakyat ni perintah berubah lah berubah lah sikit pentadbiran d tanah kita ni….

    Perniagaan Global Lawar – Bekas Kontraktor Kelas F
    (masih menaruh harapan untuk menghidupkan balik PKK Kelas F) bila ada modal nanti

    buat masa sekarang ni buat kerja cari besi buruk dan kertas terpakai, sesapa yang ingin menolong saya 0193138739 atau sms 0173118339

  3. MUTTHUKARUPPAN Says:

    Ketua-ketua bahagian UMNO yang diharapkan untuk memantau dan mengagihkan projek untuk kelas F. Tahi kucinglah. Di Sabah ketua-ketua bahagian yang ambil semua projek. Bahagi-bahagikan kepada AJK UMNO. Pemilik lesen hanya diberikan 3%. Konon hendak membantu kontraktor-kontraktor tulen. Tidak payahlah cakap tentang kontraktor tulenkah atau tidak tulen. Kakitangan kerajaan banyak juga yang ada lesen. Kena complain pun tak guna. Dia sumbat ja Pengarah PKK cawangan negeri RM10,000.00. dah cukup. Kerajaan BN ni suka cakap kosong sahaja. Tidak ikhlas membantu kontarktor. Dalam permohonan lesen itupun, tiada frasa yang menyebut kakitangan kerajaan tidak boleh memohon lesen. Itulah kerajaan BN ni, cakap tak serupa bikin.

  4. Rosliapangeran Says:

    Asyik-asyik kontraktor kelas F, kontraktor bumiputera kelas E dan D tak perlu bantukah? Inilah sikap kerajaan ni, yang kecik-kecik dibagi, mana nak maju. Apa salahnya bagi pula kepada kontraktor-kontraktor kelas E dan D yang bertaraf Bumiputera, barulah ada peningkatan kontaraktor-kontraktor bumiputera ni. Asyik bagi bawahRM200,000.00 sahaja tapi projek berbilio-bilion diberikan kepada orang lain. Sampai 100 tahun pun kontaraktor bumiputera ni tidak akan dapat meningkat sampai bila-bila. Percayalah. Dahlah nilai projek kecil banyak pula kebocoran di sana-sini. Akhirnya yang diperoleh kontraktor-kontraktor hanya sedikit sahaja.

    • nasaruddin Says:

      kami sedang mencari kontaraktor kelas C untuk projek cerun bukit di pahang jika berminat bolehlah meng emailkan profile company ke email saye.Tq

  5. Rosliapangeran Says:

    Asyik-asyik kontraktor kelas F, kontraktor bumiputera kelas E dan D tak perlu bantukah? Inilah sikap kerajaan ni, yang kecik-kecik dibagi, mana nak maju. Apa salahnya bagi pula kepada kontraktor-kontraktor kelas E dan D yang bertaraf Bumiputera, barulah ada peningkatan kontaraktor-kontraktor bumiputera ni. Asyik bagi bawahRM200,000.00 sahaja tapi projek berbilio-bilion diberikan kepada orang lain. Sampai 100 tahun pun kontaraktor bumiputera ni tidak akan dapat meningkat sampai bila-bila. Percayalah. Dahlah nilai projek kecil banyak pula kebocoran di sana-sini. Akhirnya yang diperoleh kontraktor-kontraktor hanya sedikit sahaja. Ada baiknya dalam PRU akan datang kita sepakat beri peluang kepada Parti Barisan Rakyat. Saya fikir BN sudah terlalu lama di tampuk pemerintahan tetapi apa yang mereka lakukan tidak berkesan untuk membangunkan rakyat. Patutlah orang gelar BN itu maknanya “barang naik”. Harga beras naik, harga tepung naik, semuanya akan naik. Siapa suruh kaurang undi BN= barang banik. PRU13 akan datang kita beri peluang kepada BR pula.

    • Zafri Khalis Says:

      Salam, saya sedang mencari Kontraktor Bumiputera sahaja dalam urusan Pinjaman Bank.Syarat2 mesti Berdaftar/IncomeTax/Bebas dari Bangkrupsi. Berminat sila hubungi pihak kami.

  6. ANTIPEMIMPINKORUP Says:

    Saya fikir ahli-ahli politik BN khususnua UMNO suka berselindung dengan menggunakan isu untuk membantu bumiputera atau orang Melayu, semua program yang diperkenalkan contohnya projek-projek untuk kelas F tidak pun sampai kepada sasaran. Ahli-ahli politik juga yang mendapat banyak manfaat walaupun mereka tidak mempunyai lesen kontraktor. Pemegang lesen hanya diberikan peratus. Tapi setiap kali lepas pilihan raya banyak konon program untuk membantu orang Melayu dan bumiputera. Porah, pemimpin-pemimpin BN. Lakonan anda tidak laku lagi. Kerajaan Barisan Rakyat di kelima-lima negeri di Semenanjung, kami di Sabah sentiasa menunggu perkembangan di sana. Harap-harap kerajaan Barisan Rakyat mengutamakan kebajikan rakyat. Dan saya fikir sudah tiba masanya Kerajaan Barisan Rakyat mewujudkan laman web untuk menyalurkan pelbagai maklumat kepada rakyat memandangkan media lain dikawal oleh kerajaan Barang Naik=BN. Kami rayat Sabah dan Sarawak sangat berminat mengikuti perkembangan pentadbiran Kerajaan Barisan Rakyat.
    SEMOGA KERAJAAN BARISAN RAKYAT BERJAYA.

  7. AHLIUMNOANTIUMNO Says:

    Saya setuju dengan Mutthukarupan, roslaipangeran, dan antipemimpinkorup. Pemimpin-pemimpin UMNO dan BN memang pandai berlakon, lakonan mereka lebih 50 tahun memang menjadi, sehinggakan rakyat di kampung-kampung percaya, tapi pada hari senario sudah berubah. Jika BR boleh mentadbir Perak, Kedah, P.Pinang, Selangor dan Kelantan dengan baik, saya percaya Sabah dan Sarawak juga akan jatuh ke tangan BR. Sudah berapa lama isu Melayu dan bumiputera dibincangkan, tapi sampai sekarang, orang-orang Melayu dan bumiputera masih juga ketinggalan, kecuali kroni-kroni mereka. Senang-lenang. Tengoklah YB Raime Unggi, Datuk Rubin Balang, Datuk Musa Aman dan semua pemimpn BN. Semuanya senang-lenang. Bolot semua peruntukan, berikan kepada kroni-kroni, ipar-ipar, sanak saudara dan sebagainya. Tapi bila berucap ” agenda pembangunan untuk rakyat akan diteruskan”. SUDAHLAH PEMIMPIN-PEMIMPIN UMNO, tembelang anda semua dah rakyat fahami. TUNGGULAH MASA YANG SESUAI UNTUK ANDA DITURUNKAN. Rakyat tidak akan berdiam selama-lamanya. Kami tidak takut lagi dengan ugutan-ugutan pemimpin BN. Kita tunggu dan lihat PRU 13. Bravoooo

  8. HUSSAINI BUJANG Says:

    Saya, Pengerusi Persatuan Kontraktor Kelas F Bahagian Samarahan, Sarawak. Tolong bagi e-mail, telefon atau alamat contact YDP Persatuan Kontraktor Kelas F Kuala Lumpur

  9. alfonso Says:

    Saya setuju dgn MUTTHUKARUPPAN, di Sabah skrg ni dah terbalik dah keadaan yg tak de lesen dpt projek, kontrator di bagi persen.. Semuanya kroni2 dorang sapu!! Dulu dah bagus ada sistem cabutan projek secara bergilir sekurang2 semua kontraktor dpt merasa, skrg ni.. hah..ramai yg merana.. 1 or 2 je yg kaya.. tau lah dorang tu sapa kan? Tentu kroninya.. :)

  10. zam Says:

    Kepada semua kontraktor-kontraktor tidak kira kelas apa, dengan keadaan susah untuk mendapat projek, saya ada peluang bisnes yang mungkin mengubah 200% nasib hidup anda..
    Sila layari http://www.duitmasyukkk.blogspot.com

  11. Jebat007 Says:

    Kita sama2 nantikan Pakatan Rakyat memerintah. Semoga peluang kontraktor semakin terbuka luas mendapat projek..

  12. wantailunn Says:

    Alaaaa….smua same je…mesti ada kroni…ni smua rezeki…kalo ada..adalahhh…kalo x dpt usaha lagi…mesti dpt punya..

  13. cyrus Says:

    saya pembekal bata terbaru (INTERLOCKING BLOCK) ia menjimatkan kos pembinaan sehingga 30%, senang dan cepat

  14. zull Says:

    pada saya tutup lah kelas f atau d e ex sama aja kalau kita tak ahli umno tak kenal ksu menteri umno pada kalau kroni tu kroni juga saya satu projek pun tak dapat sekarang kerajaan negeri banyak menag terutama di negeri selangor sama aje orang umno yang jalankan projek angkut sampah kebersehan dan sebagainya orang orang ini umno kebanyakan semua tauki projet baru baru inikerajaan selangor hendak terminit kontraktor yang lama kalau kita berdaftar di unit bekalan suk selangor boleh daftar aje tak akan dapat nanti mereka akan bagi alasan kontrator baru tak ada pengalaman itu lah hakikat nya …………

    • mohamad Says:

      salam pd semua,

      apa dah jadi kontraktor kelas F bumiputera skg ni,baru dapat buat ubah-suai rumah loan kerajaan di melaka (masjid tanah) tekan habis2 melayu kita pulak tu,nak tanggung 25 thn rumah baru 3 bln dah nak hancur.tak sangka aji pulak tu,pakai songkok alim konon tapi penipu no.1….ingat2lah sikit duit tak blh bawa masuk kubor

    • helmi Says:

      kontraktor yang berpgalman slama 20 tahun lbh pon susah dapat pojek

  15. Ismail Says:

    aku ahli DAP (Duduk Atas Pagar) khabar nya ada kerja buat jeti berkonkrit… memerlukan lesen kelas E, jika mika ade lesen tu, mika kontek teman aja sekarang 012-5937766

    • Zafri Khalis Says:

      Salam, saya sedang mencari Kontraktor Bumiputera sahaja dalam urusan Pinjaman Bank.Syarat2 mesti Berdaftar/IncomeTax/Bebas dari Bangkrupsi. Berminat sila hubungi pihak kam

  16. Radzowan Bin Ali Says:

    saya Radzowan Bin Ali ingin memeliki lesen kontraktor kelas f bagaimanan saya hendak mohon

  17. hayat mat som Says:

    Saya ada lesen PKK kelas F (PJ dan KL) dah sepuluh tahun tapi jarang dapat atau buat projek KL, ransangan pun tak jatuh ke sasaran. Sesiapa nak kongsi cari dan buat projek meh la email at hayatsound@yahoo.com

  18. hanif Says:

    Salam…
    saya ingin membeli kelas kelas F sekiranya ada yg ingin menjual.Sila hubungi saya 012-6645457.Sekian terima kasih

  19. keane Says:

    saya seorang remaja penggangur saya selalu memohon kerja tetapi slalu menemui jalan buntu. sekarang ini saya ingin memohon lesen perniaga dan berdaftar dengan PKK tetapi slalu ditolak org kata bumiputera layak memohon tp hakikatnya sebaliknya setiap kali saya memandang wajah kerani@pekerja saya merenung pada mata mereka yang saya pasti yang mereka inginkn adalah duit tapi itulah (kakitangan kerajaan). mungkin sebab itulah remaja zaman sekarang memilih bisnes yang tidak memerlukan lesen contohnya jual dadah, berjudi, meragut, mencuri,pecah rumah, jual diri, dan sebagainya.

  20. keane Says:

    saya berseru kepada kerajaan tolonglah kami! TUAN SAYA MINTA TOLONG saya org susah tetapi tak berani mengemis. saya bersekolah tetapi tidak tinggi tuan mak bapak saya org susah. HIdup dan masa depan saya tak ada WARRANTY. permintaan saya longgarkanlah permohonan lesen kepada remaja seperti kami ini.tak mungkin org kaya saja layak kaya. mana janji ‘0’ kemeskinan. Saya tak ada cara lain Tuan. minta maaf tuan mungkin kata2 saya ada menyinggung perasaan pihak tuan, tetapi kerja sama pihak tuan amat kami hargai.

  21. tarmizi Says:

    kami ingin mencari rakan kongsi untuk kerja-kerja interior design,pembinaan.pest control.plumbing,grill,mengecat..kaw k L selangor.0193335474

  22. pez@ Says:

    saya berpengalaman dalam bidang road marking (thermoplastic). sesiapa yang memerlukan pekerja dalm bidang ini, sila email at faizalracerallyresearch@yahoo.com

    • Loo Says:

      My company is an importer of all kind of road safety products which include flexible post, aluminium road stud, glass road stud, rubber speed-hump, solar product etc. Please feel free to contact me @ 012-653 3736 or visit my website @ www. accfree-cst.com for further information.

  23. nazarazimi Says:

    sy berpengalam dalam bidang membaiki jentera berat seperti scabator,craine,case500k sy boleh berkerja d site,kepada sesiapa yang memerlukan perkerja dalam bidang ini boleh menghubungi sy 0132227952,

  24. az Says:

    sy ingin membeli lesen class f..jika ada sila hubungi sy di talian 0137817784..johor

  25. hasri Says:

    kepada sesiapa yang berminat untuk menjualkan lesen kelas f kepada saya , sila hubungi saya di talian 0174310223 atau 0174326869

  26. Irfan Qaseh Says:

    bagi la peluang kat kontraktor kecil2an…agar kami pun dpt merasai projek dan pembangunan kerajaan….jgn asyik dok bagi kat kontraktor besar2….mana aci mcm tu…kami pun nak hidup gak…kami pun bayar cukai kat kerajaan….selalu bg kat kontraktor besar2…pas tu..dia orang sub pula kat orang lain…las2 projek menyembah bumi dlm 3 – 6 bulan lepas siap……siapa yg rugi….

  27. Irfan Qaseh Says:

    dalam setiap projek diharapkan para petender yg msk tender…hendaklah jgn menggunakan surat sokongan wakil rakyar @ sesiapa sj….jgn guna kroni orang politik…masuklah secara jujur….dan bersaing dengan orang2 yg x ada sebarang kabel dengan orang politik…mereka akan menemui jalan kemenangan jika bersaing secara sihat, jujur, ikhlas dan bersih…..Allah akan membantu mereka mereka ini…

  28. ShaheiraBanum Says:

    Slogan 1M’sia sepatutnya merangkumi juga dlm projek pembangunan negara/negeri..biar semua kontraktor dpt merasai projek yang ditawar kerajaan….jgn asyik kontraktor yg sama je dpt habuan ini….x telus la begini…integriti pun entah kemana….

  29. Joe Says:

    Kawan2… lesen Kelas F masih boleh pohonkah? Bagaimana dengan kelas-kelas yang lain? Kalau kat negeri Sabah & Sarawak masih ada harapan untuk mohonkah? Harap siapa2 ada informasi dapatlah menghebahkannya…. thanks

  30. zees Says:

    sy ingin membeli lesen kelas f x kira di mana2 sahaja. kalau ada sila hubungi saya di 019-9909903

  31. emi Says:

    kekedang naik bengang pun ada dengan kerajaan ni,,cakap nak bgi samarata projek2 kerajaan ni,yang sakit gigi nya,orang yang sama yang dapat…bebaruni sya sembang ngn kawan yang tengah syok dapat tender ubah suai blok kediaman tentera di pahang,dia plk ckap ko pi cari orang yang nk pakai duit rm100 juta keatas untuk pembangunan perumahan,prasarana,galian dan bagunan. dia nak tolong salurkan dana..

  32. ahmad Says:

    hello kawan2, apa syarat untuk dapatkan Lesen Kelas F?
    atau ada ke sesuatu kursus yang khas, yang perlu kita hadiri atau sebagainya…TQ Kawan2

  33. emi Says:

    saya mencari kontraktor yang berminat untuk memasang reflektor di kedah 180k unit,pahang130k unit negeri9180k unit dan sabah 300k unit.harga seunit RM13,deposit RM1 untuk seunit.supplier bayar.ready to start.

  34. emi Says:

    papan tanda pembalk cahaya yang dipasang di jalan raya…yeah lesen kelas a.

  35. SamAbdullah Says:

    Saya ingin menjadi seorang contractor. I’m new. Modal ada. Tolong advice saya. Please e-mail : shambaai@yahoo.com – anyone.

  36. krolrsm Says:

    kami adalah pengilang dan kontractor untuk kerja thermoplastic road line marking dan alatan road furniture safety.kami berpusat di balakong ,selangor.kami berpengelaman kerja dgn jkr,roadcare,dbkl,majlis bandaran.hubungi saya 0192819998 /016 3927778 fax :03 8734 1224 /89621224

  37. nasaruddin Says:

    Kepada kontraktor2 kelas F yang berminat dengan projek2 kami boleh lah menghantar profile company ke email saye sunmedsys@gmail.com

  38. ani melaka Says:

    suami saya boleh mengendalikan projek pembinaan perumahan tapi x ada lecen kontraktor dan x tahu bagaimana nak ambil lecen sesiapa yg baik hati memberi tunjuk ajar

  39. manggamas Says:

    Mengapa mesti dibekukan pengeluaran Lesen kontraktor kelas F. Kami genarasi-generasi belia pun ingin menceburi bidang perniagaan. kami ada kemampuan dari segi teknikal, bisnes knowledge, modal yg tak seberapa. Kata kerajaan nak suruh siswazah berniaga. Tapi kalo lesen dibekukan, mcm mana kami nak berniaga? Mohon kerajaan buka balik pengeluaran lesen kontraktor kelas F bagi golongan2 belia mcm kami. Terima kasih….. “Cheers”

  40. mamud Says:

    aku ni memang bengang sungguh kontraktor TNJ MURNI ENTERPRISE yg berlubok di Bukit Rambai,Melaka mula2 janji buat rumah Rm 43k dah lulus dari kerajaan jadi Rm 57k katanya barang naik harga,aku marah bukan2 dia naikan harga jadi Rm 67k, pergi KL semua dia klim dalam pinjaman ubah-suai rumah.aji pulak tu,jadilah contoh yg baik sikit.jgn kau ingat kau aji semua betul.

  41. nasaruddin Says:

    Salam 1 Malaysia semua Kepada owner2 kelas F kawasan Selangor yang berminat untuk menyewa lesen atau untuk menjual lesen boleh berhubung dengan saya terus di talian 017-2690561 atau email ke sunmedsys@gmail.com .TQ

  42. Khairul Nizam Says:

    Sekarang kita mohon pulak Lesen Menjadi Ahli Politik…ikut kelas…senang dapat kontrak Kerajaan…takde Lesen Kontraktor & tiada kemahiran tiada masalah…bisa di atur..

  43. fairuz taib Says:

    camne cara nak memohon lesen kontraktor class F dan kos harganya

  44. indra Says:

    SALAM 1 MALAYSIA…Sy skrg mencari kontraktor2 yang boleh buat kerja.
    sekarang sy ada macam2 job…sila call sy 0192451007

  45. indra Says:

    SALAM 1 MALAYSIA…Kepada mana2 kontraktor yang tiada sebarang projek boleh terus menghubungi sy untuk mendapat projek.sy PMC,mcm2 projek sedang dikendalikan…anda di minta menyediakan profile company..satu lagi sy minta, broker sy tak layan…harap maklum
    0192451007

  46. indra007 Says:

    SALAM 1 MALAYSIA…Kepada mana2 kontraktor yang tiada sebarang projek boleh terus menghubungi sy untuk mendapat projek.sy PMC,mcm2 projek sedang dikendalikan…anda di minta menyediakan profile company..satu lagi sy minta, broker sy tak layan…harap maklum
    0192451007

  47. Corina Bulan Says:

    Tuan, sejak permintaan untuk menjadi seorang bakal kontraktor hanya tinggal kenangan. Beberapa kali FOLLOWUP namun tiada berita.
    Kenapa tidak di beritahu ataupun menghubungi kita jika tidak layak ke peringkat sebagai Bakal Kontraktor Baru.

  48. helmi Says:

    indra007, ko ada x pojek area kedah???????

  49. helmi Says:

    law ada call sma kta…0134759667

  50. Mohd. Yasin bin Abdul Kadir Says:

    Saya adalah seorang buta yang sangat memerlukan pertolongan daripada semua pehak. Masalahnya adalah seperti berikut:
    Terdapat dua orang pemandu teksi yang mana satu ketika dahulu tinggal di Flat Sri Pahang telah meminjam wang saya yang mana saya telah mengeluarkannya daripada akaun saya. Mereka ini adalah seperti berikut:
    1. Mohd. Yusof binSubuh yang mana kini sedang memandu limosin KLIA yang mana telah difahamkan tinggal di Brickfields, Kuala Lumpur bersama-sama dengan isteri mudanya. Ia adalah seorang penipu yang telah memberikan cek tendang kepada saya. Isteri tuanya bekerja di Ibupejabat PERKIM di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Oleh itu, saya mohon semua pehak yang berkenaan dapat membantu saya bagi mengenalpasti beliau.
    2. Seorang lagi adalah Ali bin Waris ataupun lebeh dikenali sebagai Ali Teksi yang merupakan seorang penipu yang amat licik. Oleh itu harap semua pehak yang mengenali beliau dapat mencari saya bagi membantu saya mendapatkan wang saya balik. Kasihanilah saya seorang yang kurang upaya ini iaitu seorang buta. Untuk itu sila hubungi saya seperti berikut: 013-3405439.

  51. ryexxx21 Says:

    Hidup kat dunia nie memang ada banyak tanggungjawab yang tak tertanggung,banyak juga masalah yang tak dicari tapi datang dgn sendiri..
    pokok pangkalnya hati dan kemahuan diri sendiri..

    bak kata orang nak seribu daya,taknak seribu dalih..seperti dalam bidang kontraktor nie..kelas f beku nak salahkan siapa?..kerajaan?..atau cina?..

    padahal melayu sendirilah yang membuat onar..Aku bercakap macam nie sebab aku sendiri pun kontraktor,tapi freelance..walau tak ada lesen,tak ada masuk kursus sini sana..tapi alhamdulillah aku boleh hidup dgn usaha sendiri..

    pengetahuan yang aku dapat pun bukan setakat boleh mengarah pekerja atau kepalax2 pekerja,tapi sampai buat kerja pun alhamdulillah aku mahir..

    dari kerjax2 bangunan,baca plan,pasang tiles,slap,kerja kayu,buat kirax2..buat quotation..cara sistem kerja,buat kabinet,pagar,pasang siling,partition office,bumbung…bla..bla..bla..alhamdulillah banyak juga yang aku dapat belajar sendiri dan mahir..sampaikan ada 5 ke 6 org indon yang aku beri tunjuk ajar buat kerja sampai mahir..ada yang background dari cleaner,ada yang tak tahu apax2..tapi aku boleh training sampai diaorang boleh buat kerja sendiri..

    yang mendukacitakan..melayu tak banyak yang mahir..dan mmg kurang berpengetahuan dan kurang berpengalaman dalam bidang nie..semua nak kerja smart..nak jadi boss..dapat lesen jual…dapat lesen gadai..tu lah pasal banyak golongan belia macam aku nie tak dapat lesen..nak kena sedia modal puluh ribu beli lesen org..

    Tapi walau macammana pun aku besyukur,dalam hati aku,sebab aku tak manja dan tidak bersikap pondan,semua nak harapkan kerajaan..aku tak malas dan paling tak suka mengharapkan org lain..
    dan boleh dikatakan dalam kerja aku nie selalu sangat menghadap (kontraktor)x2 yang jenis kaki pau nie….tapi aku redah je..sampaikan 6 kali masuk penjara..tapi apa adahal..dah hidup..
    semangat mesti ada..org berbudi kita berbahasa..org buat kacau..redah je..nie kan negara yang merdeka..

    org cina peka dengan perubahan semasa,tahu ambil peluang..tahu berpakat dan bina link yang kuat..tapi org melayu tahu kerja mesti nak senang,tak nak susahx2..

    taknak belajar dari bawah..rugi beb..rugilah hidup kalau disiax2kan dgn putus asa dan malas..

    sekarang nie kerana org (dahulu) lesen dibeku..jadi..nak kata apa..org kita juga punya angkara..

    dan yang lainx2 tue..kalau dah ada yang (baik) tue..bersyukurlah..sebab bukan senang dan bukan semua boleh dapat..buat la sebaik mungkin..cari..cuba redah,bertanya..berkawan..bina link banyakx2..jgn ada sifat tamak dan kawan makan kawan..barulah maju..

  52. ryexxx21 Says:

    kat malaysia nie baik dari projek kerajaan hingga ke swasta dan,kalau tak ada indon yang tak ada I.C,kerja takkan boleh jalan..

    kalau tak ada kawtim kiri kanan,belum tentu boleh dapat projek..sampaikan projek jadi tergendala garax2 hal nie.

    cuma berhatix2lah dgn seseorang yang minta (habuan) percentage ini itu sebelum projek belum dalam tangan..

    dan ada juga yang bawak plan sana sini..tapi ntah mana beli tak tahu..

    yang paling penting tak kiralah kawan atau saudara..agreement mesti ada..stamping la apa yang patut..supaya tak berputih mata..tapi ada juga kes yang bertahunx2 naik turun mahkamah tapi tak settlex2 jugak payment..kawtim jugak ke?..

    bagi pengarahx2..datukx2..ketuax2 bahagian tue..cukupx2lah dana kerajaan disalurkan kepada anak beranak,adik beradik.sepupu sepapat dan kenalan rapat..jgnlah tapau semua..org lain pun nak makan jugak..kena langgar kang makan tak habis..sharex2 la ok..

  53. nasa Says:

    Kepada tokey2 lori antu . Saya sedang mencari lori hantu untuk masuk dalam site.Sesiapa yg ada lori antu boleh la berhubung dgn saya terus di talian 0172690561.Urgent . PERHATIAN BROKER SAYA TAK LAYAN

  54. zeri dolah Says:

    salam susu kambing

    saya dealer susu kambing higoat (susu tepong) untuk kecantikan, kesihatan dan juga pendapatan..ingin mengguna/membeli atau menjadi agent, sila hubungi zeri …0173118339

    • nazrio Says:

      kenapa kau guna nombor telephone aku ni…0173118339.. nick nama aku pun ngko baLun.ngko memang umno gila dan cilaka tolong take down

  55. zolkafeli Says:

    saya pengeluar barang waterproofing untuk kontraktor class F, E and D, saya import barang dari italy…product advance punya…kalau bocor toilet tak payah pecah tiles…sapu kat atas aje…colourless polyurethane…kalau bumbong bocor kita ada colour polyurethane coating…tak payah top screed warranty 10 years…nak barang contect zolkafeli 019 2308015….hal politik aku tak campor sangat…jangan menipu sudah…nanti masok neraka…nak kaya banyakkan zikir dan sedekah…nanti Allah bantu…ok bro

  56. Yaya Says:

    Bknnya UMNO aje mcm tu, org pihak pkr pun mcm tu, dpt dpt lesen sewa kat org lain dlm artikel kata freeze mana ada freeze bg org sokong pkr plak dpt projek sekali syarat2 tak memenuhi pun dpt lesen e dgn f lg….. Semua sama….

  57. nasa Says:

    Kami memerlukan pekerja yg ada kompeten scafholding Type Air Frame. Jika ada pekerja yg berminat sila hubungi saya di talian 0172690561. ASAP

  58. danny Says:

    saya seorang kontrator jalan. tapi skrg kerja kurang..kalau siapa ada kerja jln boleh hubungi saya.saya banya buat krja jln mppj, mpaj,jkr ulu sel,mptm.mpsr.harga saya tidak perna rugi pada main con.cara kami payment 60% fist before start work..then next payment after finis work…we can wait 45days last payment.thank you

  59. danny Says:

    saya seorang kontrator jalan. tapi skrg kerja kurang..kalau siapa ada kerja jln boleh hubungi saya.saya banya buat krja jln mppj, mpaj,jkr ulu sel,mptm.mpsr.harga saya tidak perna rugi pada main con.cara kami payment 60% fist before start work..then next payment after finis work…we can wait 45days last payment.thank you…hp 0176927260

  60. wan73 Says:

    bn dah tua lama sangat memerintah bagi kat pr pulak….insaallah job banyak …belum cuba belum tau…tawakkal

  61. zani Says:

    Salam…
    saya ingin membeli lesen kelas F sekiranya ada sesiapa yg ingin menjual.Sila hubungi saya 0127458313 or 0197784665. say berada di lokasi Batu Pahat Johor. Sekian terima kasih

  62. nasa Says:

    Kami sedang mencari kerja2 kelas A untuk dibuat atau membeli projek jika berminat hubungi saya 017-2690561

  63. kontraktor cctv Says:

    salam kpd kawan2 yang ada kat sini kami pakar dlm pemasangan cctv,alarm,access control,barrier gate dan lain2.kalau tuan ada job bgtau sy.sy mmg xde lesen kelas f tp sy ade kemahiran teknikal yang tinggi.selalu dapat job dgn swasta walaupn kami budak melayu.komisyen menanti anda kalau bg job.cctv sy secanggih iklan beltech kat tv3.tp lebih murah dan berkualiti.boleh demo kalau nak tgk dulu.check url: http://www.mykomet.com. untuk mengenali kami.kaseh.

  64. nurul Says:

    Para kontraktor yang dihormati,

    Marilah bawa kenalan anda berbuka di Buffet Ramadhan Taman Warisan Pertanian. Tersedia 50 juadah berbuka. Hanya RM40 sahaja. Kemelayuan, suasana kampung dan santai adalah konsep kami. Hubungi 019 3649794 untuk tempahan.

  65. Jhan Says:

    ingatkan free…kalau free best juga…kat area mane tu? selangor?

  66. Kuala Lumpur China Town Says:

    Kuala Lumpur Travel Guide…

    YDP Persatuan Kontraktor Kelas F Kuala Lumpur: Help real contractors « Colour-blind…

  67. mab10062 Says:

    Sesiapa Boleh Buat Ventilation System, ducting dan sailenser untuk dewan/rumah

  68. Nasrul Muhaimin Says:

    PENGUMUMAN!!!
    Saya Nasrul Muhaimin. Kepakaran saya ialah melukis pelan menggunakan AutoCAD. Saya sedia menyelesaikan kebuntuan para kontraktor/pemilik bangunan/mana-mana pihak yang memerlukan khidmat melukis pelan bangunan/kediaman/projek pembinaan khususnya di kawasan sekitar Sg Petani dan Negeri Kedah. Bagi kawasan-kawasan di seluruh Malaysia tetap dialu-alukan.

    Sila hubungi/sms saya di 019-5286520/013-5289562 atau email ke nasrulmuhaimini@yahoo.com.my atau melalui laman Facebook untuk mendapatkan khidmat perundingan kami dengan kadar segera.

  69. zan Says:

    saya kontraktor kecil2lan banyak buat projek guna lesen kawan2 and ada juga dapt projek terus daripada owner(tuan rumah) membuat renovation,membina sebuah rumah itu pon nasib2 je kot dapat,nak ambik sub kj tak berani kebanyakkan mincond buat hal tak bayar payment itu lah menjadi masalah sekarang ni.bila kah kontraktor bumi putra nak berubah. sesiapa nak bg kj2 sila hubungi saya 0193663408,.0105374859,0162917252 dan juga sesiapa nak menjual pkk f,e,d,c,

  70. apex shah Says:

    penerangan yg sgt jelas. thanks for the info tentang pembekuan lesen kelas F.

  71. bikin website Says:

    bikin website…

    […]YDP Persatuan Kontraktor Kelas F Kuala Lumpur: Help real contractors « Colour-blind[…]…

  72. najib muhamad Says:

    nice first trading adalh syrkt yg membekal barangn elektrik yg berjenama .jika anda berminat boleh lah hubungi saya di talian 03-40400197 serta email saya nicefirstt@gmail.com.

  73. joy Says:

    saya contractor jalanan yg sudah mendaftar di ssm,dn sekarang sy sedang berusaha mencari peluang2 kerja membaiki kebocoran menggunakan kaedah pu grouting dn waterproofing bumbumg,bilik air..dan slap2 concrete…sekiranya anda ada mengalami masalah kebocoran di premis atau kediaman2 anda,jgnla segan untuk telefon saya di no 0197284831/0197274831/blog;zulwaterproofing…

  74. Kayrol Says:

    Sy contractor area Klang..mencari peluang2 kerja membersih kan longkang,renovation,maintance landskap..concrete,partion, siling dll..telefon saya di no 0102994547

  75. Kayrol Says:

    Sy contractor area Klang..mencari peluang2 kerja membersih kan longkang,renovation,maintance landskap..concrete,partion, siling dll..telefon saya di no 0102994547…Azme

  76. Lokman Says:

    Sentiasa menyalahi sesama!!

    Saya ada lesen pun takde kerja, site visit pun dah naik letih, jadi siapa yang ada kerja, tak nak buat kerja, (LO / PO) (Civil, Mechanical & Electrical, Audiovisual, dll) direct owner sila hubungi saya.

    Sekian,
    Lokman 012-3056030

  77. suhaime Says:

    saya buat service pest control dan teratment anti termites(kawalan anai2) siapa aba job atau nak sub job pest control boleh hubung saya kawasan lembah kelang, seremban, n melaka .harga boleh bincang. call suhaime 013-3705536

  78. suhaime Says:

    saya ada buat job kawalan serangga perosak dan kawalan anai2 siapa ada job @ nak sub job boleh hubung saya. harga boleh runding . suhaime 013-3705526

  79. azmie Says:

    Saya kontraktor kelas F. Expert in telecommunication works (cables, civil, horizontal direct drilling, etc..). Currently operating in KL, Negeri Sembilan, Melaka & Johor.

    Calling for other “big” contractors for subcon works.
    a) Telecommunication ontractors
    b) Housing developers – telecommunication cablings & trunkings

    Tq.

  80. hafiz Says:

    JALUR ULUNG SDN BHD (KONTRAKTOR BUMIPUTRA)
    KAMI MENYEDIAKAN PERKIDMATAN:
    -MEMBUAT RUMAH
    -MENGUBAHSUAI RUMAH
    -MENGURUSKAN PINJAMAN KERAJAAN/SWASTA
    -HARGA SANGAT BERPATUTAN (MAMPU MILIK)

    HUBUNGI KAMI:
    MOHD NORHAFIZ BIN MOHAMED NAWI (HAFIZ)
    NO. 4,JALAN SUDIRMAN 6,
    BANDAR SERI SEMANTAN,
    28000 TEMERLOH,
    PAHANG DARUL MAKMUR

    TEL: 019-9081800
    OFFICE: 09-2967754

  81. Zafri Khalis Says:

    Salam, Pihak kami menguruskan kemudahaan pinjam Bank utk Kontraktor Bumiputera ( Lesen F keatas ).Mesti berlesen/Income tax return/punyai projek/Bebas dari injusi Makamah. Berminat sila hubungi pihak kami.

  82. Zafri Khalis Says:

    Salam, Pihak kami menguruskan kemudahaan pinjam Bank utk Kontraktor Bumiputera ( Lesen F keatas ).Mesti berlesen/Income tax return/punyai projek/Bebas dari injusi Makamah. Berminat sila hubungi pihak kami – zafri_khalis@yahoo.com.my.

  83. shamsulbari bin gani Says:

    sye baru nak memohon class f yg kecil sekali bila sye baca dlm comen2 kwn semua memberi semangat sye untuk bersaing x kesah le projek dpt pada sape2 pun yg penting semangat berniaga tu ada dan klu ada sesiapa nak jual clss f pun sye pun minat juga

  84. shamsulbari bin gani Says:

    sila hubungi email sye laimanchai@gmail.com klu sesiapa nak jual claas f sye ber minat untuk bersaing dlm perniagaan

  85. MNB Forestry Says:

    salam 1 malaysia. saya mencari kontraktor kelas F kepala 6. kalau dapat yang negeri kedah punya lagi bagus kerana teman nak buat jv. ada projek kerajaan. kalau berminat boleh call 0136716561. kontraktor yang benar – benar serius sahaja ya. emel mokojovo@yahoo.com. terima kasih

  86. Menjadi perusahaan penyedia jasa dan produk terpercaya, dengan memberikan nilai tambah pada semua partner dan customers kami. Kami berusaha untuk memegang amanat untuk mewujudkan keinginan sesuai dengan kemampuan customers. Says:

    This is really interesting, You are a very professional blogger. I have joined your rss feed and look ahead to searching for extra of your great post. Additionally, I have shared your web site in my social networks

  87. Warner Says:

    Hello! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to take a look.
    I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be
    tweeting this to my followers! Great blog and brilliant
    design.

  88. RAMESH Says:

    how to get licen t E and F? please advice

  89. back pain after pregnancy Says:

    What a data of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge concerning unexpected feelings.

  90. home security alarms Says:

    I absolutely love your blog and find the majority of
    your post’s to be what precisely I’m looking for. Do you offer guest writers to write content to suit your
    needs? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on some of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

  91. zura Says:

    Saya ingin memohon license kelas F bagaimana caranya?
    Saya ada pernah dapat projek dgn kerajaan area PJ tapi semasa itu mereka hnya minta MOF. Sekarang mereka tanya PKK pula ?

  92. tender kerajaan Says:

    Excellent article. I will be going through some of these issues as well..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: